tirsdag 23. november 2010

Klassens egen bloggplakat

Klassen har nå jobbet med blogg i tre uker. Jeg har fra dag 1 prøvd å gjøre klassen bevisst på hvilke lover og regler som vi bør ta hensyn til her ute på internett, tenke og handle etisk riktig når vi publiserer på nettet. Jeg har snakket masse om sosiale medier, muligheter og farer. Jeg har også laget en bloggplakat som alle elevene har sett på. Alle elevene har også skrevet under på et skjema hvor de erklærer at de har lest og forstått bloggplakaten og skal følge den og lærerens instrukser ellers i bloggarbeid på skolen. Slik ser bloggplakaten ut:

Sist uke oppstod det en såkalt «situasjon». Et blogginnlegg navnga en annen person på en negativ måte. Jeg brukte i timene i klassen i går dette blogginnlegget til å løfte blikket litt i bloggarbeidet, og være veldig tydelig som lærer på hvor grensene går, både juridisk og etisk.

Før jeg går videre må jeg understreke med tre tykke røde streker at denne episoden er enkeltstående og på ingen måte typisk for klassens holdninger og bloggarbeidet hittil. Jeg ser på episoden som et hendelig arbeidsuhell som vi alle kan lære av.

Men tilbake til min grensesetting: 

Brukte denne tegningen til å anskueliggjøre forskjellen på privat og offentlig kommunikasjon - og hvilken vanskelig arena skolen er i forhold til å holde adskilt de to formene for kommunikasjon. Et veldig vanlig scenario i klasserommet er at tavleundervisning foregår parallelt med at elevene sitter og mottar og sender private meldinger på pcen sin. Nettopp derfor er jeg og mange andre lærere strenge og tydelige på når pc-skjermen skal være nede og når pcen skal brukes i timene.
Det jeg tror skjedde i det nevnte blogginnlegget var at eleven glemte seg, som alle kan gjøre i en opphetet situasjon, glemte at h*n kommuniserte på en arena hvor ikke bare venner lytter og ser, men alle mulige ukjente. 

Derfor bør bloggplakaten ha et tillegg. Forslag: ikke omtal lærere, elever eller andre personer på en negativ måte på blogg eller andre nettsteder. Husk at det kan være vanskelig å slette det du har lagt ut i ettertid, bla. kan andre ta skjermbilde av det du legger ut og laste ned på egen maskin.

Ny og utvidet versjon av bloggplakaten altså. Slik er det med blogg og etikk. Vi flikker og forbedrer der det trengs.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Om meg

Bildet mitt
80% pappapermisjon, 20% sosiale medier.